اطلاعاتی در مورد جراحی زیبایی صورت

plastic surgery

قصد جراحی زیبایی اینست که شما حداکثر  آنچه که برای شما ممکنست زیبا شوید.بیشتر از آن امکان پذیر نیست .اگر انتظارشما از جراحی تغییر شگفت انگیز باشد مقدورنخواهد شد . جراحی پلاستیک ترکیبی از علم و هنر است . جراحی کلأ علم مطلق نیست و بدلیل وجود بعضی عوامل دخیل در نتیجه نهایی (مثل پروسه ترمیم بافت) تمامأ در کنترل جراح و یا بیمار نیست . غیر ممکن است  که نتیجه را تضمین نمود.درهر حال نتیجه جراحی در جراحی صورت در بعضی از بیماران نسبت به دیگران بیشتر قابل پیش بینی است . که این بستگی به  عوامل متعددی دارد.  مثل وضعیت فیزیکی صورت – ضخامت و و ضعیت پوست –  وجود  یا فقدان میزان چربی در صورت – سن نسبی پوست – تعداد و انواع چروکهای موجود – اسکلت استخوان – تاثیرات وراثتی و هورمونی و غیره .ممکن نیست که بوسیله جراحی شخص را که بیش از ۴۰ سال دارد ۲۰ ساله یا جوانتر کرد . با وجودیکه بدیهی بنظر میرسد یاد آوری می شود .زیرا بعضی از بیماران از طریق اطلاعات نادرست یا تفهیم نشدن درست معتقدند که زمان را بشکل شگفت انگیزی می توان برگرداند. که نمی توان .

جراحی برای اصلاح شلی و  افتادگی و یا چروکهای پوست در نظر گرفته شده اسکارهایی (جای برش جراحی ) به جا می گذارد . علیرغم آنچه که ممکنست شنیده باشید تمام اسکارهای جراحی را نمی توان از بین برد . هنر جراح پلاستیک اینست که اسکارها را در خطوط طبیعی صورت قرار دهد جائیکه کمتر دیده شده یا براحتی بوسیله آرایش یا استیل موها پوشانده شوند. با وجودیکه اسکارهادائمی هستند بندرت مشخص هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند.

           نتیجه جراحی چه مدت دوام دارد؟

جراحی پلاستیک صورت و گردن پروسه (روند ) تغییرات مربوط به افزایش سن را کند و در حقیقت آهسته می کند . گذر زمان را کند می کند اما متوقف نمی کند . زودترین زمانی که شما نیاز به عمل بعدی خواهید داشت بستگی به فرد دارد . می توان فقط تقریبی گفت . معمولا لیفت صورت و گردن  که برای اصلاح شلی و  افتادگی  ناحیه  فک و صورت و  شلی پوست گردن انجام می شود . ممکنست ۵ تا ۸ سال  بعد نیاز به عمل مجدد داشته باشد.

در تعداد کمی از بیماران سرعت تغییرات سنی بیشتر است لذا ممکنست در زمان کوتاهتر از ۵ سال نیاز به عمل مجدد داشته باشید . البته بعضی از بیماران هرگز به عمل مجدد نیاز نخواهند داشت.

 

جراحی زیبایی صورت می تواند عارضه داشته باشد؟

هر عمل جراحی می تواند عارضه داشته باشد. در جراحی زیبایی صورت نمی توان انتظار عارضه نداشت اما عارضه های بسیار ناچیزی هستند . شایعترین عارضه بعد از  لیفت صورت هما توم (تجمع خونی زیر پوست) است.در حدود ۲% تمام عمل های لیفت صورت این تجمع خون در عرض چند ساعت پس از عمل ایجاد  می شود . هماتوم های کوچک  را  بسادگی چند روز پس از جراحی در مطب می توان  درمان نمود. عوارضی مثل فلج عصب – عفونت – زخم پوست – جای عمل برجسته (کلوئید) ضایعات رنگی نامنظم – ریزش مو می تواند اتفاق افتد . اما بسیار کم است . جزئیات این عوارض و سایر عوارض  نا آشکار دیگر در صورت درخواست شما می توان  توضیح داد .  وظیفه ماست که این موارد را به اطلاع شما برسانیم البته نه برای ترساندن  بلکه جهت اطلاع شما .

 

     چرا عکس (فتوگرافی ) قبل از عمل مهم است؟

همانطور که جراح قفسه سینه بدون رادیوگرافی از ریه نمی تواند بخوبی عمل نماید جراح پلاستیک نیز بدون عکس های پزشکی صورت نمی تواند عمل کند . این عکس ها  برای اینکه شما را بهتر نشان دهد نیست . شما ممکن است آنرا نا هنجار و نامناسب ببینید. عکس ها  جزئیات صورت شما را نشان میدهند . که در انجام تکنیک های مختلف جراحی کمک می کنند .

 

      چه نوع بیهوشی برای عمل بکار برده می شود؟

هم بی حسی موضعی و هم بی هوشی عمومی را می توان بکار برد . بعضی از بیماران بی حسی موضعی را ترجیح میدهند که کاملا برای این عمل مناسب است . شما می توانید هر یک از آنها را انتخاب نمائید.

               مدت زمان عمل چقدر است؟

مدت زمان عمل  نسبت به میزان کاری که برای هر بیمار لازم است متغییر است . عمل لیفت صورت حدود ۳-۲ ساعت است .

 

                   کجا عمل انجام می شود؟

جراحی صورت هم در  بیمارستان و هم در مراکز دی کلینیک (جراحی محدود ) انجام می شود . در صورت در خواست شما معایب و محاسن آنها را در هر مورد خاص می توان توضیح داد .مدت بستری از چند ساعت تا یک شب بسته به شرایط بیمارستان و جراح دارد. پذیرش در بیمارستان یا دی کلینیک صبح روز عمل میباشد . تمام آزمایشات – رادیو گرافی ها – نوار قلب و سایر موارد لازم یک هفته قبل از عمل باید انجام شود . شما هر زمانی که خروجتان از بیمارستان مطمئن باشد خواهید رفت . معمولا عصر روز عمل ویا یک شب بستری بستگی به وضعیت شما نسبت به بیهوشی و عمل خواهد داشت .

 

             چه زمانی بخیه ها کشیده می شوند؟

 

بعد از عمل لیفت صورت  بخیه های جلو گوش روز ششم یا هفتم برداشته می شوند . در بسیاری موارد سایر بخیه ها تا روز دوازدهم برداشته می شوند. بخیه ها توسط همکاران برداشته میشوند.

 

                       کی میتوان آرایش نمود؟

صورت را میتوان ده روز پس از عمل آرایش نمود . برای پاک کردن آرایش جهت حرکت پاک کردن به سمت بالا باشد.

 

           آیا موها برای عمل تراشیده میشوند؟

موها تراشیده نمیشوند . برای عمل حاشیه (باریکه )کوچکی پشت و بالای گوش کوتاه می شود که پس از عمل دیده نمی شوند.

         چه زمانی موها را می توان مرتب نمود؟

روز چهارم پس از عمل می توان موها را با آب ولرم و استفاده از شانه دندانه درشت شستشو نمود . تا روز ششم پس از عمل از شامپو استفاده ننمائید . از برس سر به نرمی می توانید استفاده کنید . از سشوار میتوانید استفاده نمائید .باد آن داغ نباشد چون در نواحی عمل شده ممکنست حس کامل وجود نداشته باشد .مش کردن و رنگ کردن موها از سه هفته پس از عمل قابل انجام است .

 

    پس از عمل چه کسی از بیمار مراقبت می کند ؟

جهت مراجعه به مرکز جراحی و یا بیمارستان ( روز عمل ) همچنین هنگام ترخیص ( عصر روز عمل یا روز بعد ) خودتان رانندگی نکنید بلکه توسط همراه مراجعه و به منزل بروید . شب اول پس از عمل نیز شخصی نزدتان باشد .

بجز روزهای تعطیل هر روز در بیمارستان – دی کلینیک یا مطب می توان بیمار را ویزیت نمود .

 

       دوران پس از عمل چه اتفاقی می افتد ؟

  • شما باید بدانید که قبل از اینکه بشکلی که انتظار دارید تغییر نمائید مراحلی را در دوران پس از عمل خواهید داشت اول اینکه شما متورم وکمی کبود بنظر می آیید و بدنبال آن دوره گذرا و موقتی که قیافه شما برای خودتان غریبه و نا آشنا ست . این تغییرات برای هر کسی متغییر است . وقتی عمل صورت و پلکها با هم انجام شود این تغییرات سه هفته طول  خواهد داشت در پایان این زمان بسیاری از بیماران  می توانند در مجامع عمومی حضور یابند ولی اسکار (جای عمل ) ممکنست احتیاج به آرایش داشته باشد که در بعضی از بیماران این زمان ممکنست چند روز کمتر و در بعضی د یگر چند روز بیشتر باشد . بخاطر داشته باشید  که بعضی از بیمارانیکه عمل صورت و پلک انجام می دهند موقتا افسردگی بلافاصله پس از عمل پیدا می کنند .  که این کاملا طبیعی است و نباید نگران باشید . دیدن تورم و کبودی جالب  نیست بخصوص که انتظار  طبیعی اینست که شما بهتر شده باشید . خوشبختانه این دوره بسرعت می گذرد .
  • تورم بعد از جراحی صورت ایجاد می شود که معمولا خفیف و موقت است اما از شخصی به شخص دیگر متفاوت است . توجه دقیق به آموزشهای پس از عمل به کاهش تورم – تغییر رنگ و ناراحتی پس از عمل کمک می کند .
  • برای کاهش تورم تا یک هفته زیر سینه و سرتان حدود ۳۰ درجه بالا باشد .
  • کمپرس سرد پس از جراحی تا زمان خواب استفاده کنید که بصورت متناوب ۱۵ دقیقه بگذارید و ۱۵ دقیقه بردارید باعث کاهش کبودی و تورم خواهد شد . تکه های یخ یا کیسه یخ نرم برای این منظور خوب است . می توانید چند تا تهیه کنید که بطور متناوب استفاده شود . از تماس مستقیم یخ با پوست صورت خودداری کنید و خیلی ملایم کیسه یخ را روی صورت قرار دهید  بخاطر داشته باشید که  ناحیه عمل و پانسمان را خشک نگه دارید .
  • ۴۸ ساعت اول پس از عمل فعالیتتان را محدود کرده و استراحت کنید که نبض و فشارتان بالا نرود . چنانچه پروتز چانه داشته اید از ورزش های کنتاکتی تا مدت ۴ هفته اجتناب کنید .
  • می توانید در آب ولرم حمام کنید . اما ناحیه عمل شده را خشک نگه دارید ( تا روز چهارم ) پس از آن با پماد آنتی بیوتیک ناحیه عمل شده را چرب نموده و بطور کامل می توانید حمام  نمائید .
  • داروهایی که به شما داده خواهد شد طبق دستور مصرف نمائید از حذف و یا مصرف اضافه دارویی خودداری کنید . از مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای مدت ده روز پس از عمل اجتناب کنید .

اگر شما سوالات دیگری دارید مطمئن باشید که بطور کامل به شما پاسخ داده خواهد شد . بسیاری از کسانی که در این رابطه در مطب یا دی کلینک از نزدیک کار میکنند می توانند پاسخ سوالهای شما را بدهند . دوستان خیر خواه (صمیمی ) شما منبع اطلاعاتی خوبی نیستند .  هر اطلاعی که می خواهید کسب کنید . بیمارانی که اطلاعات خوبی دارند راضی ترند.